Sjukvård

MOTTAGNING/POLIKLINIK

På polikliniken utförs inledande undersökningar där vi beslutar om eventuella provtagningar eller behandlingar.
Utredningar av såväl medicinska som kirurgiska sjukdomar sker här.

LABORATORIUM

På vårt laboratorium analyserar vi rutinblodprover och urinprover.
Verksamheten är inriktad på att klara av akuta analyser för att kunna erbjuda en säker vård med snabba flöden.
De prover vi ej analyserar själva skickas till externa lab.

laboratorium

OPERATION

Vi utför enklare kirurgiska ingrepp och lägger stor vikt vid smärtlindring.
Våra patienter går i de allra flesta fallen hem samma dag.
Såväl kirurger som operationssköterskor har stor erfarenhet vilket skapar en trygg och god vård.

op

Förberedelser inför operation

• Bada djuret kvällen innan operationen. Detta minskar infektionsrisken i operationssåret.
    Små flaskor med klorhexidinschampo fås på kliniken.
  • Djuret skall vara fastande från klockan 18, kvällen innan operationsdagen.
  • Djuret kan dricka vatten fram till inskrivningen på kliniken.
  • Ge eventuell tidigare ordinerad medicin som vanligt.
  • Var vänlig tag med krage till djuret om ni har en sedan tidigare.
  • Tag med försäkringshandlingar samt eventuella gamla kvitton om ni vill göra en direktreglering med försäkringsbolaget.
    För direktreglering debiterar vi en administrativ avgift per tillfälle på 105 kr.
  • Djuret skall vara välrastat innan inskrivning på kliniken.
  • Vid inskrivningen kommer vi överens om lämplig hemgångstid för ert djur.

Tveka inte att rådfråga oss om ni har några frågor innan op.

RÖNTGEN

Våra digitala röntgenundersökningar ger oss snabb och värdefull information vid flertalet sjukdomstillstånd.

rontgen

TANDSTEN

Tandsten är en bakteriebeläggning som blir förkalkad av beståndsdelar i saliven, och är ett vanligt problem. Tandsten bildas först helt nära tandköttskanten för att i extrema fall täcka hela tanden. Tandsten kan leda till inflammation i tandköttet med tandlossning som följd, vilket oftast är mycket smärtsamt för djuret. Dålig munhygien kan även ha samband med många inre sjukdomar. Vissa raser tycks vara mer benägna att bilda tandsten, t. ex små raser.

För att förebygga tandsten är tandborstning det absolut bästa, och det är viktigt att man redan i valpåldern vänjer hunden vid att få tänderna borstade. Som tandborste kan man använda en mjuk barntandborste, men det finns även specialgjorda fingertutor med borst som kan fungera bra. Speciella tandkrämer, ofta med kött eller leversmak finns på marknaden, men även enbart vatten fungerar utmärkt. Att ge tuggben till hundar och torrfoder till hundar och katter hjälper också till att förebygga tandsten. Det finns även diverse specialfoder, pastor och pulver som kan hjälpa till att förebygga tandsten.

Om din hund redan har tandsten, rekommenderar vi att denna tas bort med ultraljud. Detta sker under narkos. Djuret lämnas in på morgonen och skall då inte ha fått mat sedan kvällen innan samt vara väl rastad på morgonen. Under dagen söver vi din hund eller katt, och tandstenen tas skonsamt bort med ultraljud och tänderna rengörs med polering. I vissa fall kan tänder behövas dras ut.

ULTRALJUD

På kliniken erbjuder vi enklare ultraljudsundersökningar.

ultraljud

RECEPT

Ett fåtal mediciner som är receptbelagda kan vi faxa in till ditt apotek eller skicka receptet hem till dig utan besök på kliniken. Dessa recept går även bra att hämta i vår reception. En receptavgift tillkommer alltid när du får recept.

Vanligast är recept på p-piller till katt (tänk på att det ökar risken för juvertumörer, livmodersinflammation och sockersjuka) och mediciner som djuret kontinuerligt behandlas med.

SISTA STUNDEN

Att ta beslutet att avliva ett djur är alltid svårt. Anledningen kan vara att djuret är gammalt och börjar att få problem med olika organ eller det kan vara så att det har fått en obotlig skada eller sjukdom. Varje djur och varje situation är unik, och det är en stor sorg som kan vara svår att förstå för människor i vår omgivning.

För att allt ska gå så smidigt som möjligt när du kommer hit, vill vi att du ringer till växeln och beställer tid. Det kan vara bra att fundera igenom innan om man vill vara med under avlivningen och hur man vill ha det efteråt. Vi kan erbjuda ett rum med separat ingång. Separat kremering innebär att du får askan tillbaka efter ditt djur. Vanlig kremering innebär att djuret kremeras tillsammans med andra. Du kan också välja att ta djuret med hem. Om ditt djur är livförsäkrat skall veterinären skriva ett livintyg.

När det gäller avlivning brukar vi ta betalt i förväg så att du inte behöver tänka på det efteråt. Du får skriva på en anhållan om att djuret skall avlivas. Där anger du också om du vill vara med när djuret somnar, samt hur du vill att djuret skall tas omhand efteråt.

Om din hund är livförsäkrad måste veterinären skriva ett intyg till försäkringsbolaget om orsaken till att djuret blir avlivad. Då är det ofta nödvändigt att ta upp en sjukhistoria och att göra en klinisk undersökning. Om du är osäker om försäkringen kommer att gälla. Gör alltid klart med försäkringsbolaget i förväg, så undviks tråkiga diskussioner i efterhand.

När man avlivar en hund börjar man oftast med att ge en lugnande spruta. Under de femton till tjugo minuter det tar för det lugnande medlet att verka, får du sitta ensam tillsammans med din hund. En djursjukvårdare kommer sedan in och lägger en kanyl, oftast i ett framben, där veterinären kan ge en injektion med överdos av sömnmedel. Hunden somnar in lugnt inom några sekunder, och veterinären kontrollerar att hunden är död.

Katter får också först en lugnande spruta. För att sedan injiceras med en överdos av sömnmedel genom ett direkt stick i buken. Katten somnar sakta in och slipper att må dåligt. Man ger en dödlig dos redan från början.

Du får stanna kvar hos ditt djur så länge du vill. När du går tar vi hand om ditt djur på det sätt, som du har önskat.